Månen

"Hejdå, vi ses i morgon!" sa J när hon förberedde sig på att lämna klassrummet. Skoldagen var slut men några av oss dröjde oss kvar med våra datorer.
"På måndag." rättade jag utan att ta blicken från min skärm. "Jag är ledig i morgon."
"Varför då?"
"För att jag ska ut och resa."
"Vart då?"
Jag ska åka till Göteborg för att hänga med min BFF, det är ingen hemlighet. Men jag avskyr när folk ställer nyfikna frågor, antar att det har någonting med hotad integritet att göra. När jag gick på gymnasiet brukade jag svara att jag skulle spränga riksdagshuset eller diverse andra referenser till V for Vendetta, som redan då var min favoritfilm. Ibland för att jag faktiskt inte hade lust att berätta vad jag skulle göra, men ofta bara för att jag vände taggarna utåt när folk tjatade.
"Till Månen." drog jag till med den här gången.
"Vad ska du göra där då?" frågade J, som aldrig verkade ge sig.
"Jag tänkte piffa upp den lite, den ser ju lite grå och tråkig ut. Kanske måla den i nån roligare färg."
"Rosa!" tyckte J.
"Mm, det lutar åt rosa eller lila."
Antar att jag inte fick nån guldstjärna för social interaktion just den här torsdagen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

For wishes I behold my night

Some people live more in twenty years than others do in eighty. It's not the time that matters, it's the person.

RSS 2.0